Rehberlikten Bakış

VELİ BÜLTENİ

 

 VERİMLİ DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIĞI KAZANDIRMA

 

Sevgili veliler;

 

Verimli ders çalışma doğuştan getirilen bir yetenek değil öğrenilerek kazanılan bir beceridir. Tüm diğer alışkanlıklar gibi verimli ders çalışma alışkanlıkları elde etmek de süreç ister. Yerleşmiş alışkanlıkları bırakıp yerine verimli davranışlar oluşturmak için kararlı, sabırlı olmalıyız. Öğrencinin dikkat ve algılama süresi, öğrenme şekli, ilgi alanları gibi bireysel özelliklerini göz ardı etmemeliyiz.

 

Öğrencilerimizle, düzenli çalışmanın önemini anlatan “Verimli ders çalışmayı” sınıflarımızda uyguladık. Aşağıdaki bilgilerin çocuklarınıza ders çalışma alışkanlığı kazandırmak için sizlere yol gösterici olmasını ümit ediyoruz.

 

Ders çalışma ortamı uygun olmalı: Ders çalışma ortamı aşağıdaki özelliklere uygun bir şekilde hazırlanmalıdır.

 

  • Isısı uygun(Çok soğuk ya da çok sıcak olmayan),

 

  • Sessiz, ışığı yeterli bir ortamda, bir masa ve sandalyede ders çalışmalıdır.

 

Yanlış Yöntem: Öğrencinin odasına bilgisayar, televizyon, poster gibi dikkat dağıtıcı eşyaların bulunması, bu konuda öğrencinin tamamen özgür olması.

 

Doğru Yöntem: Çalışma odasında bilgisayar ve televizyon mümkünse olmamalıdır. Olacaksa bile ders çalışılan saatlerde kesinlikle kapalı olmalıdır. Çalışma ortamının öğrenciye çalışmayı hatırlatacak onun ders çalışmaya motive olmasını kolaylaştıracak şekilde olması gereklidir.

 

Ders Çalışma alışkanlığı için rehberlik edin: Anne ya da baba çocuğun yanına oturur ve ödevlerin ne olduğuna birlikte bakarlar. Ne beklendiğini anlayıp anlamadığı kontrol edilir. Bu yaklaşık 5 dakikalık bir zaman alacaktır. Bunun çocuk için anlamı; bilinmeyen bir durumun yaratacağı huzursuzluktan kurtulma ve zihninde ödeve ilişkin bir çerçeve oluşmasıdır. Ödevlerde verilen yönergeleri anladığından emin olduktan sonra “şimdi ödevlerini yap bakalım, bittikten sonra takıldığın yerlere birlikte bakarız” denebilir. “Anlamadığın yer olursa çağır” demenin , çocuğun sürekli anne-babayı çağırarak sıkıntı veren durumdan kurtulma gibi bir sonucu olabilir. Ödev bittikten sonra birlikte kontrol edilebilir. Yanlış ya da kötü yazdığı düşünülen şeyler için silmek yerine yeniden yazmasını sağlamak önemlidir.

Yanlış Yöntem: Dizi veya maç seyrederken öğrencinin odasına gidip ders çalışmasını istemek

Doğru Yöntem: Yapmadığınız şeyleri çocuklarınızın yapmasını beklemeyin. Ders çalışma saatlerinde, öğrencinin televizyon seyretmesini istemiyorsanız sizin de o saatte televizyon seyretmemeniz veya en azından öğrencinin televizyonun sesinden rahatsız olmaması gerekir. Hayatın her alanında olduğunu gibi bu alanda da çocuğa model olunmalıdır. Davranışlar her zaman sözlerden daha etkilidir. Program dâhilinde planlı ders çalışan bir öğrencinin neyi ne zaman yapacağı, hangi aktiviteye ne kadar zaman ayıracağı bellidir. Böyle bir durumda öğrenci hem daha verimli ders çalışacak hem de zamanını daha etkin ve faydalı kullanacaktır.

 

Olumlu Model Olmak: Çocuklar her şeyi bizlerden öğrenir. Planlı olmayı da, sorumluluk sahibi olmayı da… Eğitim doğruları söylemek değil, doğruları yapmaktır. Onlar bizi taklit ederler. Akşamları evde TV izleme süreniz ne kadar? Kitap okuma süreniz ne kadar? Çocuklarınız sizleri kitap okurken ya da ders çalışırken gözlemliyor mu? Anne ve babası planlı olan ve düzenli kitap okuyan çocukların istekli ve planlı ders çalışma oranı daha fazla olacaktır.

 

Motive Etme: Çocuklarımızın isteyerek ders çalışması için,

a – ) Çocuklarımızın olumsuz değil, olumlu yönlerine odaklanalım: Anne – baba olarak genel eğilimimiz çocuklar olumlu davranışlarda değil de olumsuz davranışlarda bulunduğu zaman dikkatimizi onlara vermek yönündedir. Gün boyu çocuklarımızın olumlu davranışlarını yakalamaya çalışalım ve bunların bir listesini yapalım. Bu olumlu yönlerini gördüğümüzü ve hoşumuza gittiğini her fırsatta belirtelim.

b-) Başarının hazzını yaşamasına fırsat verin : Çocuğunuzun bir şeyi istemesi için daha önceden onun tadına varmış olması gerekir. Çocuğunuzla ders çalışırken öncelikle yapabileceği düzeyde gerekirse düzeyinden daha aşağıda bir aktivite ile başlayın, çocuğunuz aktiviteyi tamamladığında onu sözel olarak ödüllendirin, böylelikle çocuğunuz takdir edilmekten ötürü keyif alacak ve bu hazzı tekrar yaşamak isteyecektir.

c-) Çalışmayı eğlenceli hale getirin : Özellikle oyun çağı çocuklarında ödev yaparken aktivite oyunlaştırılabilir, renkli kalemler ya da ilgi çekici, özendirici eğitim materyalleri kullanılabilir, unutmayın keyif alarak öğrenilen bilgiler daha kalıcı olacaktır.

d-) Sorumluluk Verme: Çocuğunuzun bir şeyleri başarmış ve verilen görevleri yerine getirmiş olmanın verdiği hazzı yaşaması için onlara başarabilecekleri düzeyde sorumluluklar verin.

Dikkat dağınıklığı olan çocuklar için: En fazla yarım saatte bitirilecek bir ödevi saatler geçmesine rağmen yapmıyor mu? Masa başında başka materyallerle mi oyalanıyor, çabuk sıkılıyor mu? Ders bitmeden sürekli kalkıp geziniyor mu? Bu durumda çocuğunuzun dikkatini toparlama ile ilgili bir sıkıntısı olabilir, böyle durumlarda çocuğunuzun dikkat süresini ölçün. Hiç kalkmadan masa başında ne kadar süre dikkatini koruyabiliyor? Örneğin 10 dakika ise çalışmaları 10 ar dakikalık parçalara bölün ve her 10 dakikada bir kısa ara verin. Ancak bu araların süresi çalışma süresinden uzun olmamalıdır. Aralarda bilgisayar ya da TV açılmamalıdır. Bir süre sonra bu 10 dakikayı 2 şer 3 er dakika arttırın, gittikçe dikkat süresinin de arttığını göreceksiniz.

 

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ


Ansolon